Pisali su (pioniri maleni):

cyber bosanka

Amarilis.online "Da je Tito živ, sigurno bi uživao, dopalo bi mu se ....." / Džiadžojka "TI TO" / Milko "1949." / Emo_serpica "Bicikl" / Miodrag Ristić "Da je Tito živ.." / Kajzer Soze "Da baba ima onu stvar" / Cyber-Bosanka „Šta bi bilo kad bi bilo“ /

7.5.10

BICIKL

Neću ni danas paliti auto. Moja ljuta mašina kupljena početkom godine će, po svoj prilici, postati mrtvi kapital. Lepo reče jedan moj prijatelj, onaj od retkih što je preostao, kad me je pokušao odgovoriti od kupovine:

“Prijatelju dragi, u vetar bacaš novac! Bolje da uložiš u berzu! Šta će ti novi auto? Ovaj stari, koliko ga koristiš, će sigurno još 10 godina “durati”. Nego, znam za odličnu investiciju. Nećeš pogrešiti ako mi se pridružiš. Možemo udružiti kapital i nastupiti zajedno. Dobit je fantastična! Evo, ovako…”

I, evo, ovako bi - ne poslušah prijatelja: on sada popunio bankovni konto, a ja počesto glancam ljutu mašinu u garaži, tek da ne zaboravim boju ispod sloja prašine… Nažalost, mentalitet nisam uspeo promeniti u potpunosti: onaj loš genetski kod što sam nasledio od pretka-gubitnika i šeprtlje koji je svako-toliko zagledao u nebo proklinjući Svevišnjeg zbog svojih nedostataka, ostao mi dominantan.
Dakle, na posao idem isključivo biciklom: najnoviji model “Pretis” sa 15 brzina, “Šimano” delovima koje radi pogon u Šimanovcima, sa mini hladnjakom u kome držim “Red bul” zbog krila itd.itd... Šta da kažem, no da je to poslednja reč tehnike i mogućnosti. Teško da mogu opisati to zadovoljstvo koje me obuzme kada me prijatni vetrić sa ušća Save u Dunav dohvati i zagolica mi nozdrve, dok jezdim devetim, najnovijim mostom preko Save, nazvanim u čast dana ulaska zemlje u Evropski savez “ Deveti oktobar 1980” .
Danas ću sa ženom poći na Prvomajski uranak: svako na svoj bicikl pa u šumu, tačnije proplanak. Tradicija uranaka još živi. Doduše, onaj moj krivi gen se buni: nedostaju mu mirisi roštilja i pečenog vola sa ražnja. Mirisi detinjstva. Vo se već tri decenije ne okreće, ali mirise odlično pamtim...Pamtim i ono zadovoljsto kad bi krišom odlomio dobrano parče zlatno-braonkastog pečenja, boje postignute neprestanim zalivanjem pivom. Pivom se zalivao vo ali i užarena grla onih oko vola...
Sećam se... Na uranak se dolazilo svim raspoloživim sredstvima: kolima, traktorima, kamionima ili mini-busevima. Velike grupe razdraganih, veselih porodica sa sitnom decom i krupnim željama: da prazničko veselje potraje barem tri dana...Pa kad žene rasprostru kockaste stolnjake po travi, pa iznesu đakonije razne: zaostale tegle prošlogodišnje zimnice sa ajvarima i kiselim krastavčićima...Pa razne sireve: od sjeničkog, zlatiborskog, preko pirotskog, do sremskog - mekog za mazanje k’o na dušu...Pa su tu onda razne salate- zelene i manje zelene, ili one što se crvene ko bulke majske: prvi paradajz i mlade rotkvice... Pa strukovi luka: crnog, belog, sremuša... Posebno mi zaostali da golicaju nozdrve mirisi velikih hlebova, friških štruca tek povađenih iz rerni starih pekara. Pa ih dugo nemoguće seći jer se uvijaju, gnjece i beže iz ruku. I za kraj, za desert: mirisne vanilice, sitne ko dugmići tek za jedan zalogaj ili lenje pite od jabuka kožara ili rozen – torte sečene na rombiće…...
A sada, šta reći sada na to, što na izlet polazimo sami! Meni društvo još jedino žena pravi. Dobro je, jer ćemo se barem slatko ispričati. Gledaću: nigde ražnja nigde dima roštilja. Sporadične grupice, većinom samo parovi što brižljivo vade iz metalnih koferčića smotuljke, pa odmotavaju salvete iz kojih vire plastični sendviči od prozirnih parčića hleba, sa bledim liskama zelene salate, bez ukusa i mirisa, skoro i bez boje...O ražnju, o vole, gde si da ti štrpnem parče!...Žvakaću dugo i pažljivo, da ni jedna mrva ne padne u tek ošišanu travu, svežu kao tepih...Salvete ću brižljivo složiti i poneti kući, ne bih li ih bacio u kantu namenjenu samo papirnom otpadu.
I na kraju, poželeću da povedem ženu na piće. Poželeću, naravno kapljicu dobrog, starog "Jelen" piva. Da, ali njega neće, kao ni ostalih domaćih marki, biti ni za lek. Celokupna proizvodnja svih domaćih piva ide u izvoz, i pronaći ih mogu samo na crnom tržištu. Ali, zato pivo iz Južnoafričke republike ili Mongolije, svih svetski poznatih marki biće mi na raspolaganju. Da biram i gustiram.
I kad budem ispio pivo, sešću na moj moćni bicikl uz moju veseljem obuzetu ženicu. Pa da se vratimo domu svome. Da sednemo ispred računara i čekamo, čekamo... kad će se upaliti zeleno svetlo: to da nam se deca iz belog sveta jave i požele srećne praznike. Ako se uopšte sete. I praznika i nas.

15 comments:

  1. Emo tako mi je drago što si nam poklonila jednu tvoju divnu priču. Ja sam tvoj tako veliki fan, da je svaki dalji komentar suvišan!

    ReplyDelete
  2. Ovo je zaista bilo jako. Šmrc! Ne znam šta me je jače "strefilo" da li muzika, ili ova remek dela soc-realističkog plakata iz perioda obnove i izgradnje humanog društva budućnosti...

    ReplyDelete
  3. Hvala, Amarilis na lepim rečima! Za priču nisam imala puno vremena na raspolaganju, i postoje sitne neusaglašenosti, tj.traži malo "popravki" i dramskih elemenata, ali drago mi je ako sam temu pogodila. Hvala na pozivnici :)

    ReplyDelete
  4. Hvala, Miodraže! nadam se da je vidljivo ono što je meni bilo bitno u zadatoj temi: otuđenost, usamljenost i ostali socijalni momenti... koji su ulaskom u svetske, globalne tokove našim ljudima (naviknutim na šarmantno razbarušenu stvarnost tipa "lako ćemo") promenili život i izjednačili ih sa svim ostalim narodima Evrope. Široko je to polje i ima puno, puno mogućnosti za razvijanje priča i pričica. Pozdrav i želim puno uspeha novom blogu :)

    ReplyDelete
  5. Ja ne znam šta da kažem.Priča je sjajna, ali sam ja tako daleko od nje. Bliži sam nekako onoj deci u inostranstvu, nažalost...

    ReplyDelete
  6. Emo, sjajan osvrt na besmisao "savremenog" društva. :-)

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. To za decu u inostranstvu, moram dodatno da prokomentarišem... Dok sam čitao "Funky Business" imao sam čudan "flash" na mestu gde govoreći o globalizaciji Jonas piše o Švedskim studentima koji su se razmileli po svim kontinentima u potrazi za PRAVIM fakultetom (ili bolje reći - PRAVIM studentskim životom. Do tog trenutka imao sam ideju da se samo iz NAŠE zemlje (i sličnih) ide negde gde će ti biti bolje. Onda sam shvatio da je to jedan od trendova budućnosti. Mi mu tu dodjemo nešto kao avangarda...

    ReplyDelete
  9. Kajzer, i treba da si im bliži. Moja su deca "vani", pa te razumem kao i njih. Iskreno(uz ogradu da je to samo moj lični pogled i osećaj) nisu srećniji "tamo", no ovde su bili mnogo, mnogo manje... U pravu je Miodrag (nisam čitala knjigu koju navodi) mladi u svetu su u stalnom pokretu i traganjima, i ja to pozdravljam. Osim toga, taj kosmopolitski duh (kod znatnog broja, nažalost - ne i svih!) je nešto što fascinira. Uskoro ću ,nadam se, moći i malo više o utiscima sa "licinog mesta"...

    ReplyDelete
  10. Retka zverko, besmisao ili smisao sami stvaramo, drugi su tu da dodaju ili oduzmu...

    ReplyDelete
  11. Miodraže, u komentaru kod Kajzera sam se na Vašu priču nadovezala...

    ReplyDelete
  12. Nije strasno sto su deca u inostranstvu. Tako i treba da bude. Da vide i osete "sveta" dok su mladi. Strasno je sto nece imati gde da se vrate kada se zasite znanja i lutanja.

    ReplyDelete
  13. Nova sam ovde, pa vojarisem u slobodno vreme :-) Svidja mi se ova prica. Pozdrav

    ReplyDelete
  14. # electradreams: nažalost, potpuno ste u pravu :( i sa distance od jedne godine, ništa nije bolje. dapače, izgleda bezizlaznije.

    # Neke moje stvari: hvala na lepim rečima!

    # Buba: drago mi je da Vam se priča dopada.

    ReplyDelete